sunnuntai 8. maaliskuuta 2009

FYI PRH

Yhdistystoiminta on ihanaa. Se vie mukanaan kuin verkko kalan. Minulle itselleni on aivan päivän selvää, missä olen mukana ja mikä kokous tai seminaari tai koulutus tai kevätpäivät on milloinkin. Läheisilleni tämä hyrskynmyrsky ei olekaan ollut yhtä selvä ja kirkas. Mitä ihmettä? ajattelin aluksi. Tänään tämä ongelman ydin selvisi.

Tänään olin kokouksessa. Kunnallisjärjestön kunnallistoimikunnan kokouksessa, minkä sihteeri olen. Sen lisäksi olen Sosialidemokraattiset ammattikorkeakouluopiskelijat SOMA ry:n johtokunnan puheenjohtaja. Minut valittiin myös Keuda-yhtymän hallituksen jäseneksi. Näillä kolmella sanalla tarkoitetaan aivan samaa asiaa, samankaltaista toimielintä. Yleensä tätä elintä kutsutaan juurikin hallitukseksi. Sen yläpuolella on usein edustajisto (kuten kunnallisjärjestössä) tai valtuusto (kuten Keuda-yhtymällä ja esim. kunnilla). Edustajistot ja valtuustot valitaan usein vaalilla, ja hallitukset sitten valitsevat nämä edustajistot tai valtuustot.

Kai sitä vähemmästäkin menee sekaisin sellainen, joka ei näistä asioista itse kostu. Perheelleni ja ystävilleni on varmasti aika sama, missä kokouksessa milloinkin istun, mutta koska heitä kuitenkin kiinnostaa, mitä minä teen, he tällaisesta hyrskynmyrskystä herkästi häkeltyvät. Ja miksi? Siksi, että yhdistystoiminta on niin ihana asia, että se on juuri niin monisyistä ja kiemurtelevaa kuin valtionvarainministeri kyselytunnilla. Kukin nimittää omia elimiään miten tykkää ja se sallittakoon. Haluni kuitenkin oli nyt jakaa tämä ja avata tätä vyyhtiä, koska ymmärrän nyt, miten vaikea selkoinen minustakin on tullut. Ja miksi? Siksi, että yhdistystoiminta on nielaissut minut niin syvälle övereihinsä, että en näe enää metsää puilta. Jos minä olen joskus perustamassa yhdistystä, kehitän kyllä ihan vain prh:n * kiusaksi taas uusia termejä elimille.

*Patentti- ja rekisterihallituksen- en suinkaan Perheen, Rakkaiden ja Hyvien ystävien! Niin että FYI**.

** For Your Information

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti