torstai 26. maaliskuuta 2009

En sammuta valoja - olen ekologinen

Onko kukaan koskaan tutkinut, miten paljon tällaiset valot pois-kampanjat oikeasti säästöjen sijaan kuluttavat? Voisi kuvitella, että se on energiayhtiölle aivan se ja sama, jos minä sammutan valoni tunniksi ja istun kynttilän äärellä, mutta jos Helsingin kaupunki (ja mitä muita nyt näitä oli mukana tässä projektissa) iskee kaikki energialinjat kiinni ja sitten tunnin kuluttua yhtäkkiä päälle, niin sen luulisi olevan aika kuluttava paukku. Puhumattakaan maailmanlaajuisista vaikutuksista. Näin maalaisjärjellä ajateltuna siis. En perusta tätä mihinkään virallisiin insinöörimäisyyksiin, sillä sellaista osaamista minulla ei ole.

Minua on jo pidempään ärsyttänyt ihmisten ekologinen hössötys. Median avulla on nostettu pintaan muodikkaita ekotekoja, kuten juuri puhumani valot pois-tempaus. Ihmiset ajattelevat (valitettavan usein), että jos minä nyt sammutan valot tunniksi, olen mukana pelastamassa maailmaa ja olen tehnyt hyvän teon, muutahan ei sitten tarvitakkaan!

Elämme hektisiä aikoja. Koulussa tulee paljon läksyjä, opiskelujen ohella täytyy tehdä työtä, valmistumisen jälkeen pitää mennä töihin ja tehdä paljon töitä, jotta etenee urallaan. Tämä on vanhaa tuttua huttua. Lisäksi 2000-luvun henki on se, että pärjätä pitää, ei riitä enää, että tekee töitä, vaan pitää tehdä hyvää työtä, jotta voi edetä. Tässä työnteon ja kulutushysterian aikakaudessa taantuma on niin itsestäänselvyys kuin myös tietyssä mielessä tervetullut piriste. Ihmiset alkavat panostaa enemmän palveluihin, hyvinvointiin, kuntoiluun ja ulkoiluun. Ihmiset viettävät enemmän aikaa perheidensä ja läheistensä kanssa.

Miten ihmisten työnteko sitten liittyy ekologisuuteen? Siten, että koska on kiire, ihminen ajattelee, että jos hän voi mahdollisimman pienellä vaivalla tehdä hyvää, hän tekee sen niin, eikä suinkaan näe vaivaa. Valojen sammuttaminen on helppoa, mutta kuten kaikessa, siinäkin on se toinen puoli. Miten paljon säästämmekään tällä tempauksella ja miten paljon loppujen viimeksi se kuluttaakaan palloamme tätä! Kierrättäkää ihmiset mieluummin maitopurkit, säilyketölkit ja käyttäkää bioroskista. Näistä ympäristöteoista ei saa rahaa takaisin (kuten pullonpalautuksesta), mutta näillä pienillä teoilla maailma pelastuu. Ei tunnin pimennyksellä.

Lisätietoa valot pois-kampanjasta http://www.earthhour.org/home/. Päätös on meidän jokaisen itse tehtävä, mutta minä aion olla ekologinen.

Kiitos Lasselle ajatuksista, jotka kirvoittivat tähän blogiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti